The North Face SE Hem

1966-1969Our Journey.

The North Face har fått sitt namn från den mest utmanande bergssidan, den norra. Sedan 1966 har varumärket utrustat äventyrare för att hjälpa dem nå sina drömmar. Med mantrat “Never Stop Exploring” som drivkraft har våra expeditioner inspirerat oss att testa de yttre gränserna för prestation och möjligheter.

Our Journey.

1966A cultural trading post.

År 1966 använde den unge klättraren Doug Tompkins sina besparingar för att starta en revolution. En oansenlig butik i San Francisco belv snart en kulturell handelsplats där Greatful Dead spelade live, beatnikrörelsen utbytte nya tankar och de mest inflytelserika amerikanska klättrarna stannade till efter att korsat Yosemite.

LÄS MER
A cultural trading post.

1969The birth of backpacking.

Ruthsack utvecklades som en praktisk lösning för skrymmande utrustning och var en av de första ryggsäckarna med en invändig ram. Ryggsäckens lätta vikt och fantastiska funktionalitet revolutionerade vandringsvärlden och gjorde dem tillgängliga för alla. “Backpacking,” såsom vi känner begreppet, hade sett dagens ljus.

The birth of backpacking.

1970–1979The commitment forward.

Sedan dag ett har vi drivit företag på ett annorlunda sätt. Oavsett om det handlat om att ge ny funktion till överskottsmaterial från Vietnamkrigets tid eller att förespråka vildmarksvård, har våra val alltid styrts av att skydda platserna vi älskar. Det här egagemanget driver oss framåt.

The commitment forward.

1972Expedition for the earth.

En av de första äventyrsexpeditionerna vi sponsrade var när äventyraren Ned Gillette på 30 dagar korsade de 300 mil långa floderna Koyukuk och Itkillik. Den här resan till Alaska öppnade våra ögon för byggandet av Alaskan Oil Pipeline – vilket ledde till att en vädjan från Friends of the Earth publicerades i vår katalog 1967 i syfte att stoppa oljeledningen och skydda alaskas vildmark.

Expedition for the earth.

1975A shelter of the future.

Med inspiration från arkitekten och uppfinnaren R. Buckminster “Bucky” Fullers teori om sfäricitet, introducerades “The Oval InTENTion”, som revolutionerade det A-formade tältet. Som det första i sitt slag, kombinerade tältet maximal effektivitet med minimalt med material.

A shelter of the future.

1977The first true outerwear.

Ett försök att hålla skidåkare varma i de bistraste väderförhållandena ledde till introduktionen av GORE-TEX®-produkter i The North Faces ytterplaggssortiment: det första torra, ventilerande allvädersplagget.

The first true outerwear.

1978A woman’s place.

Det första helt kvinnliga teamet besteg den 8 091 meter höga bergstoppen Annapurna. Under ledning av Arlene Blum var det också den första lyckade klättringen till toppen. Skjortor och flaggor från resan utsmyckades med mantrat: “A Woman's Place is on Top”.

A woman’s place.

1980-1989The trail is forever.

Vår utrustning har korsat hemisfärer och kulturer. Den har blivit en symbol på naturleder, trottoarer och de högsta platserna på jorden. Var den än dyker upp, är vår ikoniska Half Dome-logga en påminnelse om att njuta av var du varit och få inspiration för det som ligger framför.

The trail is forever.

1983Higher slopes.

Extreme Gear, med GORE-TEX®-tyg, kommer ut på marknaden. Squaw Valley-skidåkarna Scot Schmidt och Egan Brothers testar produkterna under sina äventyr. Kända under namnet “Extreme Team” är skidåkarna ofta med i Warren Millers skidfilmer.

Higher slopes.

1985Motion on mountains.

Mountain Jacket och Mountain Pant introduceras och ger samma mängd komfort och rörelsefrihet till utövarna av klättring och trekking som till skidåkare. Med GORE-TEX® i varje del är dräkten uppkomsten till en hel serie expeditionskläder med väderskyddet GORE-TEX®.

Motion on mountains.

1986The Base Camp Duffel.

Tillverkad av nästintill oförstörbara tyger och designad för att följa med överallt, fortsätter Base Camp Duffel att resa runt jorden och överleva världens tuffaste bagagehantering på flygplatserna och tåla att bli buren av bärare, jakar och kameler till världens alla hörn.

The Base Camp Duffel.

1989An alliance for the planet.

The North Face är medgrundare till The Conservation Alliance med REI, Patagonia och Kelty. Gruppen delar ut sina årliga gemensamma medlemsavgifter till gräsrotsorganisationer som arbetar för att skydda Nordamerikas sista vilda platser.

An alliance for the planet.

1989Iconic fleece.

Denali Jacket, fleeceplagget som är zip-in-kompatibelt med Mountain Jacket, blev omedelbart en ikon. Lätt, slitstark och exceptionellt varm. En legend som levererar varje gång den används.

Iconic fleece.

1990-1999Expedition activated.

Genom att göra saker lättare och mer funktionella, underlättade vi för människor att ta sig mycket längre.

- Jack Gilbert, Vice President, Sales & Marketing, 1968–1988

Expedition activated.

1990Trans-Antarctica Expedition.

Ett internationellt team av äventyrare för att för första gången korsa Antarktis med hundsläde — en enastående bedrift tvärs över 6 400 obevekliga kilometrar. Deras uppdrag var att studera klimatförändringarna och väcka medvetenhet om Antarktis hotade miljö. Deras ytterkläder blev ett fenomen.

Trans-Antarctica Expedition.

1991Steep Tech.

De första atletinspirerade skidkläderna någonsin tar liftlinor och klätterlinor med storm. Beskrivna som “motocrossplagg” för bergen, designade för dem som bor, jobbar och klättrar i bergen.

Steep Tech.

1992The Nuptse.

Nuptse, vars namn är tibetanska för “västra toppen”, ligger ca 1,5 km sydväst om Mount Everest och betraktas just som den västra toppen i det här klätterparadiset. Genom att införliva en innovativ konstruktion som minskar möjligheterna för dunet att röra sig och öka värmen, blev Nuptse Jacket direkt en ikon.

The Nuptse.

1994The Himalayan Suit.

Det här plagget med dunkanalskonstruktion för höghöjdsklättring blir högsta standard i en värld med tunn luft och i polarmiljöer. Den fortsätter att ta med hundratals äventyrare till de högsta och mest frusna stigarna i världen.

The Himalayan Suit.

2000-2009A Never Stop mindset.

Det handlar inte om avstånd utan om vad som finns att upptäcka precis framför mig.

- Alex Honnold, Team Athlete

A Never Stop mindset.

200650 marathons. 50 days.

Ultralöparen Dean Karnazes sätter rekord med 50 maraton i 50 delstater på 50 dagar. Han avslutade med New York City Marathon innan han sprang ytterligare ca 4 600 km tillbaka hem till San Francisco.

50 marathons. 50 days.

2006The seven summits.

Kit DesLauriers blev den första personen att åka skidor på toppen av varje kontinent – de sju topparna. Bland hennes bedrifter ingår bland annat att gå till fots upp och åka skidor ner från Everest. USA Today beskrev hennes Everest-bedrift som “the Crowning Glory of a Seven Peak Dream”.

The seven summits.

2006Take flight.

Flight Series, en ny ultralätt och superfunktionell serie med löparutrustning lanseras och förändrar spelet på samma sätt som Oval InTENTion och Ruthsack gjorde för alpinister en generation tidigare.

Take flight.

2008Free the climb.

Alex Honnold fascinerar hela klättervärlden med sitt free solo på Moonlight Buttress i Zion National Park i Utah. Fem månader senare friklättrar 21-åringen Regular Northwest Face (VI 7a+, 23 replängder) på Half Dome i Yosemite, och befäster sin status som en av klättringens legender.

Free the climb.

2010-2019New progression.

Gud må kanske bevara drottningen, men det är bara människan som kan bevara vildmarken.

– The North Face Catalog, 1968

New progression.

2010Exploring the future.

The North Face lanserar Explore Fund på 2010 Outdoor Nation Youth Summit i New York City. Ett bidragsgivande program med en grundplåt på 250 000 dollar (höjt till 500 000 dollar år 2015). Pengarna stödjer ideella organisationer som vill skapa en djupare koppling mellan människor och natur.

Exploring the future.

2011Summiting Meru.

Conrad Anker, Jimmy Chin och Renan Ozturk bestiger för första gången Shark’s Fin på det 6 660 meter höga Mount Meru i Indien – ansett som ett av de mest utmanande och farliga topparna i Himalaya. Vid tre tidigare tillfällen fick samma trio ge upp efter 19 tuffa dagar. Den här gången lyckades de komma upp efter 30 dagars klättring.

Summiting Meru.

2013Powering freeskiing.

The North Face har djupa rötter inom freeskiing-gemenskapen och annonserar 2011 att vi tar vårt stöd ett steg längre genom att underteckna ett åttaårigt avtal som medgrundare till U.S. Freeskiing och den officiella leverantören till U.S. Freeskiing Team.

Powering freeskiing.

2013The launch of ThermoBall.

Efter testevent på expeditioner, inklusive två toppturer till Merus Shark's Fin och Everest, lanserar The North Face ThermoBall, en ny sorts syntetisk isolering som är väldigt likt dunkluster.

The launch of ThermoBall<sup>™</sup>.

2013Clothes the Loop.

Anlägger nya vägar för hållbarhet och cirkularitet: Clothing the Loop låter konsumenter lämna av kläder och skor från alla varumärken, i alla skick, i detaljhandelsbutiker. Det här initiativet kommer från vårt engagemang för att minska våra produkters miljöpåverkan.

Clothes the Loop.

2014Responsible Down Standard.

Med målet om bättre spårbarhet och djurskydd inom dunproduktionen, skapades Responsible Down Standard av The North Face och vi gav den till Textile Exchange att administrera globalt. The North Face tillämpar denna standard och möter RDS certifering år 2016.

Responsible Down Standard.

2017A level above.

Den 3 juni 2017 friklättrar Alex Honnold Freerider route på El Capitan på tre timmar och 56 minuter. Det här fantastiska bedriften firas över hela världen och det fångades i den Oscar-vinnande filmen “Free Solo”, regisserad av Jimmy Chin och Elizabeth Chai Vasarhelyi.

A level above.

2017Walls are meant for climbing.

Global Climbing Day markerar höjdpunkten för The North Faces Walls Are Meant For Climbing-kampanj, en global rörelse för att föra samman människor genom kraften och gemenskapen i klättring.

Walls are meant for climbing.

2018Renewed Launched.

The North Face Renewed skapades för att utveckla ett program för att förnya, renovera och återvinna använda plagg. Oavsett om plagget är använt, returnerat, skadat eller defekt så kollar, tvättar och fräschar vi upp det så att det är redo för nästa äventyr.

Renewed Launched.

2019Future of outerwear.

Utvecklad med innovativ nanospinningsteknik har FUTURELIGHT skapats för att erbjuda det första ventilerande och vattentäta skyddet i sitt slag. Till skillnad från konventionella membran tillåter nanostrukturen i FUTURELIGHT att luft passerar.

Future of outerwear.

2020-NuThe future of exploration.

Det äventyren erbjuder är ett sätt till personlig förvandling.

– Conrad Anker, Team Athlete

The future of exploration.

2021Introducing: Explore Fund Council.

Explore Fund Council samlar experter från samhällets alla hörn för att skapa kreativa lösningar som på olika sätt hyllar mänskliga äventyr. Tvärs över kulturer och samhällsgrupper river Explore Fund murar så alla får möjlighet att vistas utomhus och njuta av upplevelsen.

Introducing: Explore Fund Council.

2021The future of trail.

Vår mest innovativa skoteknologi så här långt presenteras med VECTIV, ett atlet- och labbtestat teknologisystem som designats för att maxa energin på leden. En vaggformad mellansula med medeldämpning och en 3D-platta får den att sticka ut från det som just nu finns på marknaden samtidigt som den maxar energin på leden och driver dig framåt.

The future of trail.